Sustainability

Knauf Insulation biedt klanten een vracht aan voordelen

Door Tim Kusters op 19 november, 2020

Knauf Insulation start met een spannend nieuw initiatief om Nederlandse klanten karrenvrachten duurzame voordelen te bieden door de CO2-voetafdruk van onze leveringen met 20% te verkleinen.

Na vier jaar onderhandelen met de Belgische overheid hebben we zojuist toelating gekregen om een supertruck met dubbele oplegger, ook wel ecocombi of Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) genoemd, te gebruiken om onze isolatieoplossingen van onze fabriek in het Belgische Visé te leveren aan klanten in heel Nederland.

Ecocombi’s zijn 25,25 meter lang en kunnen maximaal 60 ton of 30 pallets van onze glaswolproducten transporteren in vergelijking met 20 pallets op een gewone vrachtwagen. Door dit enorme volume kunnen we dezelfde hoeveelheid product vervoeren met 30% minder vrachtwagens, waardoor onze CO2-voetafdruk met 20% per rit verkleint.

Jeroen Verweij Managing Director Knauf Insulation Benelux

“Levering met ecocombi’s vermindert het aantal vrachtwagens op de terreinen van klanten met 30%, waardoor het veiliger wordt en de verkeershinder afneemt”, zegt Jeroen Verweij, Managing Director van Knauf Insulation BeNeLux.

Jeroen vertelt verder "Er zijn nog meer voordelen. Ecocombi’s vragen ook minder administratie dan twee afzonderlijke vrachten en minder orders enf facturen die door de klanten moeten worden afgehandeld.”

“Onze Nederlandse klanten waarderen het echt dat we de CO2-voetafdruk van ons transport verkleinen”, zegt Saskia Putter, onze Sales Executive voor Nederland. “Ecocombi’s zijn in Nederland gewoon en worden door de overheid aangemoedigd, omdat ze beter zijn voor het milieu en meer vrachtwagens van de weg halen.”

Daarnaast wordt er heel wat tijd bespaard: minder tijd om meer product te leveren en minder tijd om te lossen.

In Nederland is het toelatingsproces voor een ecocombivracht duidelijk en de overheid steunt het initiatief. Magazijnen liggen doorgaans dicht bij snelwegen en er zijn speciale kaarten beschikbaar met goedgekeurde wegen voor de megavrachten.

In andere landen, zoals België, zijn ecocombi’s geen vertrouwd zicht en mogen ze geen internationale grenzen oversteken. Het was een

onweerstaanbare uitdaging voor Kris samen met Saskia en Anthony Solitro, onze Supply Chain Manager van de fabriek in Visé.

“We moesten met verschillende overheden werken: in het Waalse Gewest van België, waar de fabriek in Visé is gevestigd, de Vlaamse overheid aan de Belgische grens met Nederland en natuurlijk de Nederlandse overheid”, zegt Kris.

“De voorbije jaren hebben we samen met de Belgische overheid een aantal transporteurs bestudeerd. We hebben ook gekeken naar diverse alternatieve mogelijkheden, zoals transport via het kanaal of het spoor, maar daarmee konden onze klanten niet tijdig worden beleverd. Ze hebben een product vaak al binnen een paar dagen nodig.”

Het initiatief kreeg uiteindelijk groen licht voor Nederlandse ecocombi’s met verplichte documenten voor iedere rit, waarna de eerste megavracht naar Nederland in oktober in Visé vertrok. De Belgische overheid houdt nog steeds nauwlettend toezicht op de regeling, maar Kris gelooft erin dat de ecocombivrachten binnenkort meer algemeen verspreid zullen zijn.

“In Duitsland en Frankrijk vinden eerste proefprojecten plaats en als de ecocombi’s daar worden toegelaten, zullen andere landen volgen en staan wij bij Knauf Insulation paraat.”

 

 

Discover what we are doing to achieve zero carbon

Learn more